Zarządzenie Nr 3 / 2024
Dyrektora Gminnego
Ośrodka Sportu i Rekreacji we Frysztaku
z dnia 12.08.2024
w
sprawie wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich
Na podstawie art. 22b pkt 1
ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na
tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)
zarządza się, co następuje:
§ 1
W Gminnym Ośrodku Sportu i
Rekreacji we Frysztaku zostają wdrożone do stosowania Standardy Ochrony
Małoletnich.
§ 2
Zadania związane z
działalnością na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem realizują wszyscy
pracownicy zatrudnieni w placówce, a za skuteczne funkcjonowanie Standardów
Ochrony Małoletnich odpowiedzialny jest Mateusz Dominik - instruktor.
§ 3
Wszyscy pracownicy zostają
zobowiązani do zapoznania się z przepisami ochrony małoletnich obowiązujących w
placówce w terminie do 14.08.2024 r.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z
dniem podpisania.
STANDARDY
OCHRONY MAŁOLETNICH
OBOWIĄZUJĄCE
w
Gminny Ośrodek Sportu i
Rekreacji we Frysztaku
(nazwa placówki)
ul. Sportowa 30, 38-130
Frysztak
(siedziba: adres pocztowy)
Frysztak, dn. 12.08.2024 r.
(data wprowadzenia)
Dyrektor GOSiR Frysztak –
Marek Armata
……………………………....................................................................................……….
(podpis)
- Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) –
art. 22c, art. 22b.
- Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i
opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – art.
7 pkt 6.
- Poradnik Fundacji – Dajemy Dzieciom Siłę
CEL
Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość
o ich dobro, uwzględnianie potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym
interesie
Spis treści
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia
dziecka.
Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych
małoletnich
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów
elektronicznych
Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed
krzywdzeniem
Załączniki do Standardów Ochrony Małoletnich
Załącznik nr 1 – Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
Załącznik nr 2 – Zasady
bezpiecznych relacji
Załącznik nr 3 – Karta
interwencji
Załącznik nr 4 – Wytyczne
dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci
Załącznik nr 5 – Zasady
bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
Załącznik nr 7 – Oświadczenie o
zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
Załącznik nr 9 – Rejestr interwencji i zgłoszeń
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych
przez pracowników GOSiR Frysztak jest działanie dla dobra dziecka i w jego
najlepszym interesie. Pracownik GOSiRu traktuje dziecko z szacunkiem oraz
uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika
wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując
te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej
placówki oraz swoich kompetencji.
Dobro i bezpieczeństwo dzieci w jest
priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników GOSiRu na rzecz dzieci.
Niniejszy system ochrony dzieci przed
krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania
profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w
sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego
skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc małoletniemu oraz wskazuje odpowiedzialność
osób zatrudnionych w placówce za bezpieczeństwo dzieci do niej uczęszczających.
Niniejsze Standardy ochrony
małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej placówki.
Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających
na zajęcia realizowane przez GOSiR oraz korzystających z innych form współpracy
z placówką. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie
zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne
i informacyjne.
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich
przed krzywdzeniem.
Standard 1 – Placówka opracowała,
przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich.
a) Dotyczy ona całego
personelu (pracowników, współpracowników, stażystów
i wolontariuszy – na wszystkich szczeblach placówki).
b) Organ
zarządzający placówką zatwierdził Standardy, a za ich wdrażanie
i nadzorowanie odpowiada kierownictwo placówki.
c) Kierownictwo
placówki wyznaczyło osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów.
Rola oraz zadania tej osoby są jasno określone.
d) Standardy
ochrony małoletnich jasno i kompleksowo określają:
a.
zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
b.
sposób reagowania w placówce na przypadki
podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia
c.
zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko
d.
zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i
mediów elektronicznych
e.
zasady ochrony wizerunku i danych osobowych
dzieci
e) Polityka jest
opublikowana i szeroko promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a
poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i
informacyjne.
Standard 2 – Placówka stosuje zasady bezpiecznej
rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów tj.:
a)
zasady
rekrutacji personelu pracującego z dziećmi, w tym obowiązek uzyskiwania danych
z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu
oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z
Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania
oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się
postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności
seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę
małoletniego,
b)
zasady
bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na
terenie placówki są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,
c)
zasady
zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed
krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w
zakresie:
-
rozpoznawania
symptomów krzywdzenia dzieci,
-
procedur
interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
-
odpowiedzialności
prawnej pracowników, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
d)
zasady
przygotowania personelu (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do
edukowania:
-
dzieci
na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
-
rodziców/opiekunów
dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed
przemocą i wykorzystywaniem,
e)
zasady
dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego
ich wykorzystania.
Standard 3 – Placówka wdrożyła
i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu
personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację
o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania
interwencyjne. Każdemu pracownikowi udostępnione są dane kontaktowe do
lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w
przypadku krzywdzenia małoletnich.
a) Placówka
wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy
podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze
strony personelu organizacji, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
b) Placówka
dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują
się interwencja i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd
rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki
ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.
Standard 4 – Placówka co
najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy
Standardów, konsultując się z personelem, małoletnimi i rodzicami oraz je
aktualizuje.
Standardy podstawowe:
a) Przyjęte
standardy ochrony małoletnich są weryfikowane ze szczególnym uwzględnieniem
analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Standardy uzupełniające:
b) W
ramach weryfikacji standardów placówka konsultuje się z małoletnimi i ich
rodzicami/opiekunami.
1.
Dziecko/małoletni
–
każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
2.
Krzywdzenie
dziecka –
popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub
zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
3.
Personel –
każdy pracownik placówki bez względu na formę zatrudnienia, w tym
współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej
funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
4.
Opiekun
dziecka –
osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub
opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
5.
Instytucja/placówka
–
każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
6.
Kierownik/Organizator/Kierownictwo –
osoba (lub podmiot), która w strukturze organizacyjnej jednostki jest
uprawniona do podejmowania decyzji.
7.
Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co
najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między
rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności
rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
8.
Osoba odpowiedzialna za Internet to
wyznaczony przez Kierownictwo pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu
przez dzieci na terenie jednostki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
9.
Osoba odpowiedzialna za Standardy
Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Kierownika pracownik
sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich
przed krzywdzeniem.
10.
Dane osobowe dziecka to wszelkie
informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki
ryzyka krzywdzenia dziecka.
1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach
wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy
krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy
placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat
dostępnej oferty wsparcia
i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji
personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w placówce.
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z
zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
W przypadku powzięcia przez pracownika
podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia
notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Kierownictwu placówki.
1.
Po uzyskaniu informacji, Kierownictwo wzywa
opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o
podejrzeniu.
2.
Wyznaczona przez Kierownictwo osoba
sporządza opis sytuacji małoletniego w jednostce i rodzinnej dziecka na
podstawie rozmów z dzieckiem, pracownikami jednostki oraz opracowuje plan
pomocy małoletniemu.
3.
Plan pomocy małoletniemu powinien
zawierać wskazania dotyczące:
a)
podjęcia przez placówkę działań w celu
zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do
odpowiedniej instytucji,
b)
wsparcia, jakie zaoferuje dziecku placówka,
c)
skierowania małoletniego do
specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
4.
W bardziej
skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub
znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Kierownictwo powołuje
zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: Kierownictwo oraz inni
pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym
dziecku.
5.
Zespół
interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu na podstawie opisu
sporządzonego przez członków zespołu.
6.
W przypadku gdy
podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka, Kierownictwo placówki
jest zobowiązane powołać zespół interwencyjny.
7.
Zespół, o którym
mowa, wzywa rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas
którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej,
bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
8.
Sporządzony przez
zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy
jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom przez Kierownictwo jednostki.
9.
Kierownictwo placówki
informuje rodziców/opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia
małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny,
ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego –
procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu
krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
Po
poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego zgodnie z punktem poprzedzającym
– Kierownictwo
składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji
lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego
i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
W przypadku gdy podejrzenie
krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie
zostało potwierdzone –informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na
piśmie.
Z przebiegu interwencji
sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do
niniejszych Standardów.
Wszyscy pracownicy i inne
osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację
o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do
zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane
uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Zasady ochrony wizerunku dziecka i
danych osobowych małoletnich
1. Jednostka,
uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia
ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych
osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Dane
osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna
10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony
osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych):
- pracownik
ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz
zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym
dostępem;
- dane
osobowe małoletniego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom
uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
3. Wytyczne
dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci stanowią
Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
4. Pracownikowi
nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka
(filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie bez
pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
5. Upublicznienie
przez pracownika wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie
(fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna
prawnego dziecka.
6. W celu
uzyskania zgody, o której mowa wyżej, pracownik może skontaktować się z
opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie
zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie
wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach
promocyjnych lub na stronie
internetowej placówki (niniejsza zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w
szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały promocyjne,
reklamę w gazetach i czasopismach oraz w Internecie itp.), lub ustalić
procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi
mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego
opiekuna.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
i mediów elektronicznych
NA
TERENIE PLACÓWKI NIE MA DOSTĘPU DO INTERNETU
1.
Placówka nie
zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.
2.
Na terenie placówki
dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie przez prywatne urządzenia
mobilne małoletnich.
3.
W przypadku
zaobserwowania przeglądania przez dziecko niebezpiecznych treści, pracownik
placówki przekazuje taką informację Kierownictwu jednostki, które powiadamia
opiekunów dziecka o zdarzeniu.
Monitoring stosowania Standarów Ochrony
Małoletnich przed krzywdzeniem
1.
Kierownictwo wyznacza Pana Mateusza
Dominik na osobę odpowiedzialną za realizację
i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
2.
Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest
odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały
naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian
w Standardach.
3.
Osoba odpowiedzialna za realizację i
propagowanie Standardów ochrony małoletnich przeprowadza wśród pracowników, raz
na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. W ankiecie pracownicy
mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
4.
Ankieta monitorująca stanowi załącznik
nr 6 do niniejszych Standardów.
5.
Na podstawie przeprowadzonej ankiety
osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony
Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje Kierownictwu.
6.
Kierownictwo na podstawie otrzymanego
raportu wprowadza do Standardów niezbędne
zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.
1.
Niniejsze
Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem
ogłoszenia.
2.
Ogłoszenie Standarów następuje poprzez
wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie placówki
lub poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieci drogą
elektroniczną, lub zamieszczenie na stronie internetowej oraz wywieszenie w
wersji skróconej.
Załączniki do Standardów Ochrony
Małoletnich
Załącznik nr 1 – Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
Załącznik nr 2 – Zasady
bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko
Załącznik nr 3 – Karta
interwencji
Załącznik nr 4 – Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i
danych osobowych dzieci
Załącznik nr 5 – Ankieta monitorująca
Załącznik nr 6 – Oświadczenie o zapoznaniu się ze
Standardami Ochrony Małoletnich
Załącznik nr 7 –
Oświadczenie osoby
odpowiedzialnej za realizację i
propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
Załącznik nr 8 –
Rejestr interwencji
i zgłoszeń
Załącznik nr 1 – Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
1.
Kierownictwo przed zatrudnieniem
pracownika poznaje dane osobowe, kwalifikacje kandydata/kandydatki, w tym
stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw
dzieci i szacunek do ich godności.
2.
Kierownictwo dba o to, by osoby przez
nie zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia oraz
wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi
oraz były dla nich bezpieczne.
3.
Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek
osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem
wobec nich oraz przestrzegania ich praw, Kierownictwo może żądać danych (w tym
dokumentów) dotyczących:
a)
wykształcenia,
b)
kwalifikacji zawodowych,
c)
przebiegu dotychczasowego zatrudnienia
kandydata/kandydatki.
4.
W każdym przypadku Kierownictwo musi
posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną,
niezależnie od podstawy zatrudnienia. Powinien znać:
a)
imię (imiona) i nazwisko,
b)
datę urodzenia,
c)
dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
5.
Kierownictwo może poprosić
kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc
zatrudnienia lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może
wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców
jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie tych danych w świetle
obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych
konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę
podstawę. Ograniczeniem są w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o
ochronie danych osobowych (RODO) oraz Kodeksu pracy.
6.
Kierownictwo przed zatrudnieniem
kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym dane potrzebne do
sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr
z dostępem ograniczonym.
Uwaga!
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi
jest zobowiązane sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw
na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w
stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu
seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w
Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać
informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie
założenie profilu placówki.
7.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze, Kierownictwo
potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:
1)
imię i nazwisko,
2)
data urodzenia,
3)
PESEL,
4)
nazwisko rodowe,
5)
imię ojca,
6)
imię matki.
8.
Wydruk z Rejestru przechowuje się w
aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej
wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
Załącznik nr 2 – Zasady bezpiecznych relacji
Naczelną
zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra
dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem
oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie
przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele
działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz
swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują
wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie
zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
I.
Relacje personelu
Każdy
pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi
w i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec
dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec
innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i
przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego
zachowania.
II.
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi pracownik zobowiązany jest:
a) zachować cierpliwość i szacunek,
b) słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi
adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji,
c) informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego
dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka,
d) szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli
konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy
wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność
porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do
pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić
drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,
e) zapewniać dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w
jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć
pracownikowi lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie
przyjęto w jednostce oświatowej) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub
pomocy.
2. Pracownikowi zabrania się:
a) zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania
dziecka oraz podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z
bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,
b) ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka
wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek
dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej,
opiekuńczej i prawnej,
c) zachowywania się w obecności dziecka w sposób
niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie
obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz
wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej
(zastraszanie, przymuszanie, groźby).
III.
Działania realizowane z dziećmi
1. Pracownik zobowiązany jest:
a) doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane
działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć,
orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy,
religijny i światopogląd,
b) unikać faworyzowania dzieci.
2. Pracownikowi zabrania się:
a) nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji
romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim
charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz
udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na
ich formę,
b) utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie,
nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także
umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Kierownictwo
nie zostało o tym poinformowane, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód
rodziców/opiekunów oraz samych dzieci,
c) proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów
tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności
małoletnich,
d) przyjmowania pieniędzy, prezentów od nieletnich, od
rodziców/opiekunów dziecka,
e) wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec
dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, zachowywania się w sposób mogący sugerować
innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne
traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych – nie dotyczy to
okazjonalnych podarków tj. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych
upominków.
3. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują
zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą
być raportowane Kierownictwu. Jeśli pracownik jest ich świadkiem, zobowiązany
jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
IV.
Kontakt fizyczny z dziećmi
1. Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego
jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z
dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest
odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap
rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć
uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ
zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec
innego.
2. Pracownik zobowiązany jest:
a) kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem,
słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na
kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być
błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie,
b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich
działań,
c) zachować szczególną ostrożność wobec dziecka, które
doświadczyło nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź
zaniedbania; takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć
do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z
dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak
stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
3. Pracownikowi zabrania się:
a) bicia, szturchania, popychania oraz naruszania
integralności fizycznej dziecka w jakikolwiek inny sposób,
b) dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za
nieprzyzwoity lub niestosowny,
c) angażowania się w takie aktywności jak łaskotanie,
udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
4. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych
i higienicznych wobec dziecka, pracownik zobowiązany jest unikać innego niż
niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem. W każdej czynności pielęgnacyjnej i
higienicznej, związanej z pomaganiem dziecku w ubieraniu się i rozbieraniu,
jedzeniu, myciu, przewijaniu czy korzystaniu z toalety, pracownikowi powinna asystować
druga osoba zatrudniona w placówce. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad
dziećmi należą do obowiązków pracownika – zostanie on przeszkolony w tym
kierunku.
5. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i
wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym
pokoju.
6. Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być jawny,
nieukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z
relacji władzy. Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej
opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci,
zobowiązany jest zawsze poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub
postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
V.
Kontakty pracownika z dzieckiem poza
godzinami pracy
1. Obowiązuje zasada, że kontakt z dziećmi
uczęszczającymi do jednostki powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i
dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
2. Pracownikowi zabrania się zapraszania dzieci do
swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy;
obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji
(prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
3. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą
komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są
kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
4. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza
godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym Kierownictwo, a rodzice/opiekunowie dzieci muszą wyrazić
zgodę na taki kontakt.
5. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych
(jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec
pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących
innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
VI.
Bezpieczeństwo online
1. Pracownik musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i
ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez
aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w Internecie. Dotyczy to
odwiedzania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których
może on spotkać małoletnich, obserwowania określonych osób/stron w mediach
społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil
pracownika jest publicznie dostępny, to również dzieci i ich
rodzice/opiekunowie mają wgląd w cyfrową aktywność pracownika.
2. Pracownik zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać
osobiste urządzenia elektroniczne w trakcie pracy oraz wyłączyć na terenie placówki
funkcjonalność Bluetooth.
3. Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z
dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach
społecznościowych.
Załącznik nr 3 – Karta interwencji
Imię
i nazwisko dziecka |
|
|||
Przyczyna
interwencji (forma krzywdzenia) |
|
|||
Osoba
zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia |
|
|||
Opis
działań podjętych przez pedagoga/psychologa |
Data: |
Działanie: |
||
|
|
|||
|
|
|||
Spotkania
z opiekunami dziecka |
Data: |
Opis
spotkania: |
||
|
|
|||
|
|
|||
Forma
podjętej interwencji (zakreślić
właściwe) |
zawiadomienie
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa |
wniosek
o wgląd w sytuację dziecka/rodziny |
inny
rodzaj interwencji (jaki?):
…………………………… ………………………………………… |
|
Dane
dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data
interwencji |
|
|
||
Wyniki
interwencji – działania organów wymiaru sprawiedliwości (jeśli placówka
uzyskała informacje o wynikach działania placówki lub działania rodziców) |
Data: |
Działanie: |
||
|
|
|||
Załącznik nr 4 – Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku
dziecka i danych osobowych dzieci
Zasady powstały w oparciu o
obowiązujące przepisy prawa.
Nasze wartości
·
W naszych
działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania,
używania i publikowania wizerunków dzieci.
·
Dzielenie się
zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu
naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy
zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci
w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne
grupy etniczne.
·
Dzieci mają prawo
zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie
przez nas użyty.
·
Zgoda
rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy
wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o
sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją
wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków
dzieci poprzez:
·
Pytanie o pisemną
zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i
publikacją zdjęcia/nagrania.
·
Udzielenie
wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy
przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją
zdjęć/nagrań online.
·
Unikanie
podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i
nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
·
Rezygnację z
ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu
zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem
dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą
instytucję).
·
Zmniejszenie ryzyka
kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie
zasad:
•
wszystkie dzieci
znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania
nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym
kontekście,
•
zdjęcia/nagrania
dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w
miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
·
Rezygnację z
publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub
ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po
odejściu z instytucji.
·
Przyjęcie zasady,
że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy
rejestrować i zgłaszać Kierownictwu, podobnie jak inne niepokojące sygnały
dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do
użytku własnego placówki
W sytuacjach, w których nasza
instytucja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku,
deklarujemy, że:
·
Dzieci i
rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie
będzie rejestrowane.
·
Zgoda
rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas
na piśmie oraz uzyskamy przynajmniej ustną zgodę dziecka.
·
Jeśli rejestracja
wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub
kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
•
zobowiązanie
osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
•
zobowiązanie
osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie
trwania wydarzenia,
•
niedopuszczenie do
sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez
nadzoru pracownika naszej instytucji,
•
poinformowanie
rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie
będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie
prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
·
Jeśli wizerunek
dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
·
impreza publiczna,
zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do
prywatnego użytku
W sytuacjach, w których
rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują
wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych
wydarzeń o tym, że:
·
Wykorzystanie,
przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób
dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich
rodziców/opiekunów prawnych.
·
Zdjęcia lub
nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych
ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci
wyrażą na to zgodę,
·
Przed publikacją
zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby
upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i
media
·
Jeśli
przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować
organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić
taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę Kierownictwa. W takiej sytuacji upewnimy
się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie
wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
•
imieniu, nazwisku i
adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
•
uzasadnieniu
potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim
kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
•
podpisanej deklaracji
o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
·
Personelowi
instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom
nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej
zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody Kierownictwa.
·
Personel instytucji
nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu
do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z
przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego.
Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego
wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
·
W celu realizacji
materiału medialnego Kierownictwo może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych
pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Kierownictwo podejmując taką
decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić
rejestrowanie przebywających na terenie instytucji dzieci.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody
na rejestrowanie wizerunku dziecka
Jeśli
dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie
wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z
rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca
wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku
na zdjęciach indywidualnych i grupowych.
Rozwiązanie,
jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie
powinien
być rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy materiały
zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
·
Nośniki analogowe
zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na
klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia
i nagrania są przechowywane
w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób
uprawnionych przez instytucję.
·
Nośniki będą
przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji
i/lub okres ustalony przez placówkę w polityce ochrony
danych osobowych.
·
Nie przechowujemy
materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach
nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z
pamięcią przenośną (np. pendrive).
·
Nie wyrażamy zgody
na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony
komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci.
·
Jedynym sprzętem,
którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do instytucji.
Załącznik nr 5 – Ankieta monitorująca poziom realizacji
Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
|
TAK |
NIE |
Czy znasz
standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w jednostce, w
której pracujesz? |
|
|
Czy znasz
treść dokumentu „Standardy Ochrony
Małoletnich przed krzywdzeniem”? |
|
|
Czy
potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
Czy wiesz,
jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
Czy
zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przed
krzywdzeniem przez innego pracownika? |
|
|
Jeśli tak
– jakie zasady zostały naruszone?
|
|
|
Czy
podjąłeś/-aś jakieś działania? Jeśli tak, to jakie? |
|
|
Jeśli nie
– dlaczego?
|
|
|
Czy masz
jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |
|
|
Załącznik,
Nr 6
do Zarządzenia Nr 3/ 2024 Dyrektora GOSiR Frysztak
z dnia 12.08.2024 r.
Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony
Małoletnich
W Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji we
Frysztaku
Ul. Sportowa 30, 38-130 Frysztak
............................................................................
imię i nazwisko Pracownika
Ja niżej
podpisany(-a) oświadczam, że zapoznałem(-am) się z dokumentacją wchodzącą w skład
Standardów Ochrony Małoletnich obowiązującą w Gminnym Ośrodku Sportu i
Rekreacji we Frysztaku i przyjmuję ją do realizacji.
Oświadczam również, że
posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z praw publicznych,
nie byłam(-em) skazana(-y) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i
obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
oraz nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w
tym zakresie. Nie
zostałam(-em) skazana(-y) prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne. Jestem świadoma(-y) odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.
Frysztak, dn. 14.08.2024 r. ………………………….……….
(podpis)
Załącznik nr 7 – Powołanie oraz
oświadczenie osoby odpowiedzialnej za
realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
Frysztak,
dn. 14.08.2024 r.
Dyrektor GOSiR Frysztak - Marek Armata
Powołuje
Pana Mateusza Dominika
Instruktora
GOSiR Frysztak
jako osobę odpowiedzialną za
monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia
Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w
Standardach. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów
ochrony małoletnich przeprowadza wśród pracowników, raz na 12 miesięcy, ankietę
monitorującą poziom realizacji Standardów.
OŚWIADCZENIE UPOWAŻNIONEGO
Ja niżej
podpisany/a, oświadczam, że oświadczam,
że posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z praw publicznych,
nie byłam(-em) skazana(-y) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i
obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
oraz nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w
tym zakresie. Nie
zostałam(-em) skazana(-y) prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne. Jestem świadoma(-y) odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………………… …………………………………………
(Kierownictwo
jednostki) (podpis
osoby Upoważnionej)
Załącznik nr 8 – Rejestr
interwencji i zgłoszeń
Lp. |
Data interwencji/ zgłoszenia |
Przedmiot interwencji/ zgłoszenia |
Wynik interwencji/ zgłoszenia |
Uwagi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Komentarze mogą dodawać tylko osoby zalogowane. Zapraszamy do korzystania z kont: Google (poczta Gmail) lub loginów z OpenID, LiveJurnal, WordPress, TypePad i AIM